II. RÁKÓCZI FERENC MAGYAR-ANGOL


KÉT TANÍTÁSI NYELVŰ ÁLTALÁNOS ISKOLA


OM Azonosító: 030051
Tudnivalók első osztályosoknak
Kezdőlap
Iskolánkról
Az iskola története Nyelvoktatás Kompetencia alapú oktatás Szakkörök Könyvtár DÖK Munkatársaink Alapítvány
Beszámoló 2015.
Leendő tanulóinknak Pályázatok
Erasmus +
ÖKO iskola Hit- és erkölcstan oktatás Tehetséggondozás
Általános ismertetés Tanácsadás NYELV-ÉSZ verseny Elmetorna Állandó programok Pályázatok
Tábori lehetőségek Határtalanul A Világ legnagyobb Tanórájának
Eseménynaptár
Havi fontos események Eseményeink
Rákóczi versenynap
Eredményeink
Tanulmányi és kultúrális eredmények Sport eredmények Sajtóhírek
Dokumentumok
Különös Közzétételi lista További dokumentumok
Galériák
Kapcsolat
Tagiskolánk
Digitális munkarend
Friss Hirek
  • Eredményeink rajzból
  • Étkeztetés
  • Kutyás terápia 21-22
  • Állás
  • Nevelő-oktató munkát segítők
  • Havi fontos események
  • Eredményeink
    • Tanulmányi és kulturális
    • Sport
    • Sajtó
  • Kapcsolat
  • Archívum
  • Keresés
Tanév helyi rendje

2021/2022-es tanév

Ügyintézés

Ügyintézés

bazis_logo
orokos_okoiskola_logo

hatartalanul_logo

tempus
refintlogo
logo_tehetsegpont

Címlap Iskolánkról Az iskola története

Iskolánkról

"Válasszunk oly utat, mely által boldogulásunkat leginkább remélhetjük!"

(II. Rákóczi Ferenc)


A Székesfehérvári II. Rákóczi Ferenc Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola közel kilenc évtizedes múltra visszatekintő 8 osztályos belvárosi általános iskola. Iskolánk céljait és az itt folyó munka jellemzőit több évtizedes tapasztalat formálta.

Nevelőtestületünk hitvallása szerint az iskola legfontosabb feladata, hogy olyan fejlődési lehetőséget biztosítson az ide járó gyermekek számára, amellyel jó esélyt teremt a továbbtanuláshoz és az új közösségekbe való bekapcsolódáshoz. Iskolánk fő vonzereje az igényes szakmai, pedagógiai tevékenység, az idegen nyelv, az anyanyelv és a természettudományok korszerű színvonalas oktatása.

A polgárosodó Székesfehérvár lakossága több esetben szorgalmazta fiú polgári iskola létesítését. Az igényekkel egyetértve a vallás- és közoktatásügyi minisztérium és a város közötti hivatalos megállapodás értelmében 1920-ban kezdte meg működését a Székesfehérvári Magyar Királyi Állami Polgári Fiúiskola. 1921 szeptemberében költözött az iskola a Mirth-féle csendőrlaktanya öreg, de tágasabb épületébe. Az első végzősöket (32 tanulót) az 1922/23. tanévben vizsgáztatták. Az egyre növekvő tanulólétszám miatt a délutáni órákban a vízivárosi, az Öreg utcai elemi iskolákban és az ipariskolában bérelt termekben is folyt az oktatás. Az 1927/28-as tanévben készültek el az új iskola épületének tervei. A létesítmény alapkövét 1931. június 22-én helyezték el. A város vállalta az építési költség 30 %-át, és a Horthy Miklós tér délkeleti oldalán biztosította az építkezéshez szükséges területet.

Az épület 1932 tavaszán került tető alá. Orth Ambrus budapesti műépítész tervei alapján épített vörös dísztéglás új épület avatására a leánygimnáziummal egy időben, 1932. november 19-én 11 órakor az Szent István teremben került sor. Ugyanekkor vette fel az iskola gróf Klebelsberg Kunó elhunyt kultuszminiszter nevét. A beköltözés november 3-án történt. Az 1943 tavaszán előbb magyar, majd orosz katonai célokra (hadikórház) lefoglalt épület a háború alatt súlyos károkat szenvedett. Székesfehérvár 1944 őszén, 1945 tavaszán a magyarországi harcok középpontjában volt. 1945-ben hazánkban létrejött új társadalmi struktúra lehetővé tette a demokratikus iskolarendszer kiépítését. A köznevelési reform első, egyben legjelentősebb lépése már 1945-ben megtörtént. A második világháború után a politikusok többsége egyetértett abban, hogy az iskolarendszert demokratikus irányba kell továbbfejleszteni. A hazai polgári iskolai oktatás 1947/48-as tanév végén, az iskola fennállásának 28. tanévében végleg megszűnt. 1948 szeptemberétől (az iskolák államosítását követően) az intézményt Marx Téri Általános Iskola néven összevonták az épületben önállóan működő III. sz. Állami Leány Általános Iskolával.

Az intézmény nevének alakulása a kezdetektől napjainkig:

1922-1932 Székesfehérvári Magyar Királyi Állami Polgári Fiúiskola
1932-1945 Székesfehérvári Magyar Királyi Állami Gróf Klebelsberg Kunó Polgári Fiúiskola
1945-1946 Székesfehérvári Állami Polgári Fiú- és leányiskola és II. sz. Önálló Állami Általános Iskola
1946. szeptember 1.-1948 II. Számú Állami Általános Iskola
1948. szeptember 1.-1952 Marx Téri Általános Iskola
1952. szeptember 1.- II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola
2008.július 1. II. Rákóczi Ferenc Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola

A Rákosi éra éveiből viszonylag kevés a forrás, annyi azonban mindenképpen megállapítható, az egész társadalmat átszövő, szaporodó válságjelek az iskolában is éreztették hatásukat. Az intézménynek e rövid időszakban (1948-1952) hat igazgatója volt, s ez semmiképpen sem válhatott - sok más tényező mellett - az oktatás javára.

Az első udvar parkosításának tervét Gévay János kertészmérnök, az iskola volt tanulója készítette el. Az épület mögötti területet szegélyező fákat az úttörők ültették. A facsemetéket a Mezőhegyesi Állami Gazdaság ajándékozta. Az iskola előtere is 1962-ben szépült meg, a parkosítással egyidőben állították fel Szabó László szolnoki szobrászművész az Éneklők című alkotását. 1981-82-ben megkezdődött a leromlott épület részleges felújítása, melynek során átfedték a tetőt, korszerűsítették a világítást, kicserélték a csővezetékeket és rákapcsolták az iskolát a városi távfűtésre. Az 1982/83-as tanévben befejeződött a felújítás. Igen nagy feladatot jelentett az újbóli visszaköltözés, a korszerűbb, de kisebb befogadóképességű épületbe.

Sajnos a költözés során számos olyan tárgy és dokumentum elveszett, ami átvészelve a korábbi évtizedek viharait ma is tanúskodhatna az iskola történetéről.

1984-ben kapta megbízását Móder József igazgató úr. 1989-90 a rendszerváltás időszaka volt. Megszűnt az orosz nyelv kötelező tanítása, helyette már mindenki választhatott az angol és német közül.

A különböző szintű tanulmányi versenyeken változatlanul jól szerepeltek az intézmény tanulói. 1996-97-es tanévben többéves vita eredményeként a parlament elfogadta a Nemzeti Alaptantervet, közismert nevén a NAT-ot. Az új törvényi szabályozás lehetőséget és egyben kötelezettséget is jelentett az iskolának a helyi pedagógiai program kidolgozására. A nevelőtestület a szülők, a gyermekek és a fenntartó igényeinek felmérésre alapozva készítette el a helyi programot. A pedagógiai programban jelentős szerepet kaptak az iskola hagyományai. A tantárgyak sorában változatlanul fontos szerep jutott az anyanyelvi, a természettudományi és az idegen nyelvi nevelésnek.

A városban a gyermeklétszám folyamatos csökkenése miatt napirendre került egyes iskolák bezárása, emiatt megváltozott az iskola körzete. A Móri út jelentős része került ide, ennek következtében tovább nőtt az osztályok száma és az egy osztályba járó tanulók száma is. 1997-98-ban a pedagógiai program és az ehhez kapcsolódó tantervek bevezetésének előkészítése jegyében telt a tanév. Sok gondot jelentett a tankönyvek kiválasztása az egyre bővülő és egyúttal kaotikussá váló piacon. A gyermekek elhelyezését belső átalakításokkal (szertárak megszüntetése, termek leválasztása) igyekezett az intézmény megoldani. A teremgondok enyhítését is szolgálja az úszás, a korcsolya oktatás, melynek már kézzelfogható eredményei is jelentkeznek a városi, megyei és országos versenyeken.


Az 1985-ös oktatási törvény adta lehetőségek nyomán megerősödött az iskolai autonómia, színesedett a képzési kínálat. A 80-as évek végén a folyamat felerősödött, ugyanakkor megindult az iskolák polarizálódása. Nagyobb városokban, így Székesfehérváron is markánsabban érződött mindez.

Ma már közhelyként hat az a tény, hogy hazánk gazdasági felzárkózásának záloga az oktatás tartalmának és módszertanának korszerűsítése. A fejlesztés a HEFOP (Humán Erőforrás Operatív Program) keretében az Európai Bizottság ajánlásait figyelembe véve indult meg. Iskolánk a kipróbáló konzorciumokat követve a 2006/2007-es tanévtől csatlakozott a programhoz. A program legfontosabb célkitűzése a fiatalok felkészítése a felnőttlétre és egész életen át tartó tanulás képességének kialakítására. A hangsúlyt az ismeretek halmozásáról a kompetenciákra, a képességek, készségek és az alkalmazásképes tudás fejlesztésére helyezte át.

A 2006-2007-ben bevezetett kompetencia alapú oktatás bevezetése jelentős változást hozott az iskola életébe. A program alapkoncepciója, az alkalmazott módszerek és a technikai eszközök új lendületet adtak a változtatásra, megújulásra mindig fogékony tantestületnek. A kollégák a korszerű szemlélettel azonosulva ismereteiket hatékonyan terjesztik a nevelőtestület, a szülők és a velünk együttműködő partnerek körében.

Intézményünk a fenti eredményekre alapozhatta a kor kihívásait követő megújulását a 2008-2009-es tanévben.

Székesfehérvár Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlése az intézmény kezdeményezésére jóváhagyta törekvésünket, hogy két tanítási nyelvű osztályt indíthassunk. Tantestületünk komoly szakmai sikerként élte meg, hogy az önkormányzati fenntartású intézmények között egyedülállóként 2008. július 1-jétől iskolánkban két nyelven történik az oktatás.

2010. szeptember 1-jétől az intézmény igazgatója Timár Nicolette lett.

Intézményünk folyamatosan ápolja hagyományait: pl. Mihály-napi vásár, a Rákóczi-napok megyei versenyei (matematika, helyesírás, szövegértés, angol nyelv, labdarúgóverseny). Májusban gálaműsorral zárjuk az évet.

Minden évben megrendezzük a karácsonyi műsort, a farsangi bált: a szülők-nevelők bálját.

Eredményeink, melyekre büszkék vagyunk:

2006 és 2009: nyertes HEFOP 3.1.3. pályázat

2009: Erőszakmentes és egészségtudatos iskola cím elnyerése

2009: C2E „Elkötelezettség a Kiválóságért” minőségi díj elnyerése

2010: Előminősített referencia iskola cím elnyerése

2011: Örökös Ökoiskola cím elnyerése

2012: KEOP 6.1.0/A nyertes pályázat

2012: TÁMOP 3.1.7. nyertes pályázat

 

Copyright © 2010. Székesfehérvári II. Rákóczi Ferenc Magyar - Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola
Minden jog fenntartva

Designed by ioo.